A novemberi Diák Önkormányzati Napok keretében az udvaron szalmabála-építő matekórákat tartottunk a 3.b, 5.a és 7.b osztályokkal. A kedvezőtlen időjárási körülmények ellenére a gyerekek és tanáraik nagy lelkesedéssel vettek részt a programban.
Az órák tematikájának kialakításánál figyelembe vettük az aktuális tudásszintet, előtte egyeztettünk a pedagógusokkal is. Cél volt, hogy a mozgásos feladatokhoz kapcsolva a számolásokat, azokat hatékonyan rögzítsük, valamint a saját léptékű téri építéssel érthetőbbé tegyük a formákat, testeket és a gyerekek érzékeljék, hogy képesek a környezetüket formálni.
A bevezető játékok után a harmadikosokkal az órát gyakoroltuk, majd térbeli formákat kellett csoportokban megépíteniük. Az ötödikesekkel megmértük a homokozó kerületét és területét, majd ők is megépítették a különböző nehézségi fokú térbeli formákat. A hetedikes osztállyal a kör kerületét és területét számoltuk ki szalmabálában, majd centiméterben és méterben is. Utána ők is megépítették a térbeli alakzatokat, amik remélhetőleg segítenek nekik a jövő évi matematika felvételi sor idevágó feladatának számításában.
Köszönöm minden résztvevő és Enikő néni, Jutka néni és Adrienn néni segítségét!
Szalmabála óra
AZ ELŐKERT NÖVÉNYESÍTÉSE
Az Iskola a határon program keretén belül a márciusi Diák Önkormányzati Napok során az újonnan kialakított gyalogos bejárat környezetét növényesítettük a gyerekekkel. Egy szép tavaszi, napos hétfőn a 6.a, 7.b és 8.a osztályok segítségével elültettünk az előkertben nagyjából 350 évelőt és díszfüvet, valamint 70 db cserjét.
A növényeket már egy héttel korábban leszállították, az ültetésig az udvari kisházban lettek elhelyezve. A helyszínt Feri bácsi készítette elő, a szomszédos növényeket megmetszette, a talajt kicsit átforgatta. A gyerekek némi gyomlálás után a kihelyezett növényeket elültették a betonkosaras támfalakba és a többi kijelölt helyre. A fiúk a nagyobb növényeket hordták előre, és ültették el, a lányok a kisebb évelőket. Az ültetés után a fiúk talicskával előre hozták a novemberről megmaradt szalmabálákat és ezeket felhasználva mulcsoztuk a teljes területet. A takarás segít nedves tartani a talajt a növények körül, és mire a növények megnőnek, lebomlik. A mulcsozás előtt szerves trágyát is szórtunk tápanyagnak.
A növények már idén őszre is szépen megnőnek majd, de teljes díszükben jövőre láthatjuk majd őket. A tervezésnél egy tavaszi és egy őszi virágzási csúcsot próbáltam kialakítani, hogy akkor legyen a legszebb a kert, amikor tanítási idő van.
Köszönöm minden résztvevő, valamint Jucó néni, Józsi bácsi, Gábor bá és Feri bácsi segítségét!
2024. március 25.








Közösségi tervezés játékos Workshop
Október 3-án közösségi tervezési alkalommal folytatódott az Iskola a határon program. Két tanóra ideje alatt (2x45 perc, közötte szünet) tartottunk 24 diákkal és 6 pedagógussal, valamint a kertész és gondnok kollegákkal közösen egy játékos workshopot az udvar tervezéséről. Ez az alkalom a jelenlegi állapotot térképezte fel, vagyis hogy milyennek látják a résztvevők az udvar pillanatnyi állapotát.
A foglalkozás elején rögzítettük az esemény szabályait, folyamatát és céljait. Rövid összefoglalót láthattak a résztvevők a tavalyi éveben történtekről. A bevezető játék után 5 fős csoportokban dolgoztak fel tanárok és diákok együtt 3 kérdést, az udvar használatáról (mire használják, mikor, mire használnák a jövőben). Miután megbeszélték kiscsoportosan, megoszthatták saját gondolataikat és új tapasztalataikat a nagy csoporttal is. A szünet után újabb bevezető játékkal indult a foglalkozás, majd 4 csoportra osztottuk a társaságot. Mind a négy asztalnál volt a szervezők köréből is egy fő, ő volt az asztalgazda. Neki az volt a feladata, hogy figyeljen a csoport dinamikára, hogy mindenkit meghallgassanak. Mind a 4 csoport ugyanazt a 4 kérdést beszélte át és a legfontosabb gondolatokat leírták egy papírra, amit az idő lejárta után egy kinevezett szóvivő elmesélt az egész csapatnak.
A foglalkozás nagyon jó hangulatban telt, a gyerekek és a tanárok is nagyon aktívak és lelkesek voltak. Köszönet mindenkinek, aki valamilyen módon hozzájárult ehhez az alkalomhoz!
























Közösségi tervezés játékos Workshop 2.0
Októberben második alkalommal tartottunk foglalkozást a diákokkal és tanárokkal közösen, két tanóra idejében (2x45 perc, közte szünet). A diákok egy része a halloweenre készülve jelmezekben volt jelen. A munkánkat most is, akárcsak az előző alkalommal, önkéntes egyetemisták segítették. A foglalkozás megkezdése előtt megkaptuk az 1.-2. osztályosok gyönyörű rajzait is, akik az ötleteiket ebben a formában osztották meg velünk. A rajzok felkerültek az aula faliújságjára.
Az eseményt az előző alkalom összefoglalásával kezdtük, majd röviden felvázoltuk, hogy miről fog szólni ez a második alkalom. Ezt követte egy nyitókör, ami most is egy bemelegítő játék volt. Ezután 5 fős csoportokba rendeződve folytattuk a foglalkozást. Minden csoport megkapta az udvar fejlesztéséről eddig összegyűjtött ötleteket kinyomtatva. A feladat az volt, hogy a csoport tagjai ezekről az ötletekről beszélgessenek és még felmerülő új javaslatokkal egészítsék ki a listát. Miután mindenki végigért a 8 területrészen, egy rövid visszajelző körrel zártuk ezt az órát.
A szünetben ismét nagy sikert aratott a pogácsa és a szörp. A csengetés után a második órát a múlt alkalommal nagy sikert arató szópár játékkal kezdtük, de most mindenkinek lehetősége volt a szünetben saját javaslatot bedobni egy kalapba, és ezekből szemezgettünk. Ezután nagyobb létszámú csoportokban (5db 8 fős csoportban) folytattuk a workshopot. Minden csoportnak volt a szervezők köreiből egy asztalgazdája. Az iskola kertjét 8 nagyobb részre osztottuk fel, és minden terület részhez tartoztak ötletek. A csoportoknak az volt a feladata, hogy az összesített ötletekről szavazzanak. Azt kértük a résztvevőktől, hogy arra az ötletre szavazzanak, ami számukra az egyes területrészeken a legfontosabb. A szavazáshoz mindenkinek volt 5 pöttye, amit leragaszthatott egy-egy ötlethez. Nem kellett minden terület résznél szavazni, a pöttyöket akár egy ötlethez is le lehetett tenni. A szavazást követően ismét volt egy visszajelző kör, ahol a csapatok elmondhatták, hogy melyik ötletek, elemek kapták a legtöbb pontot, mi volt a csoportok számára a legfontosabb.
A foglalkozás nagyon jó hangulatban telt, a gyerekek és a tanárok is nagyon aktívak és lelkesek voltak. Köszönet mindenkinek, aki valamilyen módon hozzájárult ehhez az alkalomhoz!

























Közösségi tervezés játékos Workshop 3.0
A harmadik, egyben az utolsó foglalkozást november harmadik hetében tartottuk az iskolában a diákokkal és tanárokkal közösen, két tanóra idejében (2x45 perc, közte szünet). A munkánkat most is, akárcsak az előző alkalmakkal, önkéntes egyetemisták segítették, köztük régi csillaghegyis diákok. A gyerekek, mivel már tudták, milyen jó hangulatra és izgalmas feladatokra számíthatnak, nagy lelkesedéssel gyülekeztek az aulában.
Az eseményt az előző alkalmak összefoglalásával kezdtük, majd röviden felvázoltuk, hogy miről fog szólni az utolsó alkalom. Diagrammokon mutattuk meg az előző alkalom szavazásainak eredményét. A 10 legtöbb szavazatot kapott ötletből a kültéri tantermet választottuk a záró eseményén témájának. A nyitókör most is egy jégtörő volt. A komfortzónás játék során egy állításról el kellett mindenkinek dönteni, az mennyire komfortos neki, mennyire jelent kihívást, vagy az állítás mekkora pánikot kelt benne. Ennek megfelelően kellett a tér különböző pontjaira állnia.
A csoportmunka elején egy rövid prezentációban, előképekkel és rövid leírással bemutattunk 5 különböző kinti tanulási tér-helyzetet, ami a foglalkozás tematikáját adta. Ezután 5 db 8 fős csoportra osztottuk a résztvevőket. A tanárok ezen az alkalmon külön csoportot alkottak. Minden csoport 7 percet töltött egy-egy asztalnál, ahol egy térkép, kis lego figura mértarányú makett és előképek segítették a csoportmunkát. Az asztalgazdák segítségével olyan kérdéseket beszéltek meg a csoportok, hogy az egyes tanulási tér-helyzeteknek mik az előnyei és hátrányai, mire lehetne még használni azokat a tanuláson kívül és hol tudnák elképzelni az udvaron.
A szünetben ismét nagy sikert aratott a pogácsa és a szörp. Az utolsó alkalomra egy csomag gumicukor volt a meglepetés. A csengetés után a második órát egy kő-papír-olló kukac játékkal kezdtük. A nagy küzdelmet végül Hajni néni nyerte. A játék után folytatódtak a csoportmunkák. A gyerekek rengeteg szuper ötlettel álltak elő, és a tanárok között is folyt a vita az egyes kialakítások előnyeiről és hátrányairól. A csoportmunkák végén az aszatlgazdák röviden összefoglalták az elhangzottakat. A közös munka egy gyors szavazással zárult – mindenkinek ahhoz az asztalhoz kellett állnia, amelyik elrendezés neki a legjobban tetszett.
A zárókörben arról kérdeztük a résztvevőket, mi tetszett nekik a legjobban ebben a közösségi tervezésben. Sokan említették, hogy szinte minden, a tervezési része, a sok jó ötlet, a hangulat, a pogácsa. Hajni néni azt említette, hogy végre megvalósulni látszik egy 25 éves álom, ha tényleg sikerül a következő évben közösen megvalósítani a kültéri tantermet. A legmeghatóbb választ egy kislánytól hallottuk – neki az tetszett a legjobban, hogy nem volt rossz válasz.
A közösségi tervezés ezen szakasza most lezárult és a sok remek ötletet felhasználva elkezdődhet az udvar tájépítészeti tervezése. A tervbemutatóra várhatóan tavasszal kerül majd sor. A jövő évre pedig elkészül egy olyan műszaki terv a kültéri tanteremről, amit majd közösen meg is tudunk valósítani