top of page
Mosoly
Állatbarát
Környezetvéd
Segíteni
Admonány
Kerékpáros
Sportnap
Aszfaltrajz
bolhapiac
nike kutya
Tej
állatnap

Elnyertük az „Állatbarát Általános Iskola” címet!

Az „Állatvédelem gyerekeknek” szerkesztőbizottsága az Állatorvostudományi Egyetem Állatvédelmi, Jogi, Elemző- és Módszertani Központjának szakmai támogatásával pályázatot hirdetett általános iskolák számára az „Állatbarát Általános Iskola” címért.

A pályázatra olyan általános iskolák jelentkezését várták, amelyek a 2023/2024-es tanévben kiemelkedően sokat tettek az állatvédelemért. Arra törekedtek, hogy változatos és kreatív programok segítségével beépítsék a felelős állattartást a nevelésbe

 Az „Állatbarát Általános Iskola” pályázati anyagának értékelése megadott szempontok alapján, pontrendszerben történt. A teljesült feltételeket írásbeli bemutatáson túl képekkel és videókkal is dokumentáltuk. Pályamunkánkat neves szakmai zsűri bírálta. Döntésük alapján iskolánk elnyerte az "Állatbarát Általános Iskola" címet, melynek használatára 2025. június 3-ig van jogosultságunk.

Névtelen.png

MosolyTáska

Idén is csatlakozunk az iskolatáska-gyűjtéshez, amelyet a PontVelem Okos Program, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a GLS szervez. A MosolyTáska akcióban várjuk a még jó állapotban lévő, de már nem használt iskolatáskák és egyéb tanszerek felajánlását.

A gyűjtésben részt vevő tanulóink segítséget nyújthatnak nehéz helyzetben élő kortársaiknak. Emellett az is lényeges szempont, hogy az ajándékba adott, feleslegessé vált tanszerek az újrahasználattal csökkentik a környezet hulladékterhelését. 

Kérjük, olyan tanszert ajánljatok fel, amely nektek is örömet okozna, és szívesen elfogadnátok, Nagyon fontos, hogy hibátlan, tiszta, használható eszközöket adományozzatok. A felajánlott iskolaszereket szeptember 16-ig lehet behozni a porta melletti gyűjtőpontra. Részletekről a lenti plakáton olvashattok.

Névtelen.png

Környezetvédelmi szemléletformálás a 2.b osztályban a Zöld Követ Egyesülettel

A környezetvédelmi világnap kapcsán meghirdetett csapatkvízjátékon 2024 júniusban vett részt a 2. b osztály. Hibátlan eredményt értek el, ezért szeptemberben egy szemléletformáló, játékos foglalkozáson vehettek részt a Zöld Követ Egyesület jóvoltából.

A gyerekek három csoportban, forgószínpad-szerűen ismerkedtek a szelektív hulladékgyűjtés alapfogalmaival, jelképes tavacskákat tisztítottak meg a szennyeződéstől és hulladékokat válogattak anyagfajták szerint. 

A foglalkozás végén az osztály valamennyi tagja környezetbarát ajándékot kapott, egy magpapírba csomagolt ceruzát és egy uzsonnásdobozt.

Reméljük, a foglalkozáson hallottak jó talajra hullanak, akárcsak a különféle virágmagokat tartalmazó, speciális, biológiailag lebomló környezetbarát, újrahasznosított papírból készült magpapír tartalma.

Névtelen.png

Segíteni, adni jó!

Lezárult az idei MosolyTáska program. Köszönjük azoknak, akik hozzájárultak a rászoruló gyerekek örömteli iskolakezdéséhez. A felajánlott csomagok hamarosan eljutnak új tulajdonosaikhoz.

Névtelen.png

Adománygyűjtés állatmenhelyek számára

Az állatok világnapja alkalmából, idén is meghirdetjük adománygyűjtő akciónkat.
Szeptember 30-a és október 4-e között, aki teheti és szeretne segíteni, elhelyezheti felajánlását az iskola portáján kihelyezett dobozokba.
Elsősorban kutyatápokat (junior, felnőtt, antiallergén), konzerveket, jutalomfalatokat várunk, de a takarók, törölközők, kutyaágyak is hasznosak lehetnek.
Az iskola eljuttatja az összegyűlt adományokat Karámos Edina, ideiglenes befogadóhoz, aki jelenleg 65 kutyát gondoz. Sajnos egyre több a szerencsétlen sorsú kutya, macska és egyéb háziállat, akik a menhelyek és ideiglenes befogadók áldozatos munkája nélkül nem találnának gazdára és hamar elpusztulnának.
Az adományok átadásáról felvétel és fotók is fognak készülni, melyek megtekinthetők lesznek az iskola honlapján, illetve a Facebook csoportban.
Aktív részvételüket és segítségüket előre is nagyon köszönjük!

Kerékpáros ügyességi verseny

Már egy évtizede, szeptember második felében kerékpáros ügyességi versenyt szervezünk  alsó tagozatos tanulóinknak. Az esemény szorosan kapcsolódik az európai autómentes naphoz, illetve az Európai Mobilitási Hét rendezvénysorozatához. Utóbbinak az idei, 2024. évi mottója: "Mindannyiunké a tér" arra hívja fel a figyelmet, hogy a közterületeken mindannyiunknak – az autósok mellett a gyalogosoknak és a bicikliseknek is - joga van a biztonságos közlekedéshez.
Az első és második osztályosok akár rollerrel is részt vehettek az ügyességi versenyben. A feladatok között szerepelt szlalom, bójakerülés, kanyarodás, lassítás-gyorsítás. Aki igazán ügyes volt, fél kézzel is kormányozhatott bizonyos szakaszokon. Az útvonal pontos betartása mellett számított, hogy ki mennyi idő alatt tudta teljesíteni a pályát. Gyakorlat közben megismerkedtünk a közlekedési táblák és a jelzőlámpák jelentésével, szerepével is. A felfestett gyalogátkelőhelynél minden biciklis elsőbbséget adott a gyalogosoknak.
Örömmel tapasztaltuk, hogy a gyerekek idén is nagyon lelkesek, figyelmesek és ügyesek voltak, bár a pálya nem mindenkinek tűnt egyformán könnyűnek.
A nagyszünetben jó volt látni Béres Mirkó tanítványunk kerékpáros bemutatóját, aki 7 évvel ezelőtt maga is kezdőként ment végig egy ilyen ügyességi pályán. Mirkó most fél keréken haladt, nagyokat ugratott, négy lépcsőfokot átívelve repült bringájával fel és alá. Tóth Árpád segítségével országos versenyeken is indul és kiemelkedő eredményeket ér el. Büszkék vagyunk rá.
S persze az is nagy eredménye ennek a versenynek a helyezéseken, jutalmakon túl, ha egyre többen jövünk suliba autó helyett biciklivel, rollerrel, amíg az időjárás engedi.
                                                                                                                                                                           Kékesiné Klausz Mercedes

újbiciklis.png

Sportnap 

Az Európai Diáksport Napjára tervezett iskolai alsós Sportnapot - az áramszünetre való tekintettel- egy héttel előbb, szeptember 20-án rendeztük meg.  Az eseményre  szülőket, nagyszülőket, testvéreket is meghívtunk, így együtt sportolhatott az egész család.

A közös bemelegítés után az osztályok 8 különböző állomáson végeztek változatos és játékos, állóképességet fejlesztő, erőnléti vagy éppen ügyességi feladatokat. Minden csoport egy-egy menetlevél segítségével találta meg a forgószínpadszerűen összeállított program soron következő helyszínét.

Az állomásokon, az adott feladat ( pl. használt, lyukas zoknikkal kidobós játék, dióval célbadobás, kötélhúzás…) sikeres elvégzése után a csapatok egy-egy  szókártyát kaptak, amelyekből a Sportnap végén az egészséges életmódhoz kapcsolódó mondatot állíthattak össze: „Rendszeres mozgással és egészséges táplálkozással sokat tehetsz az egészséged megóvásáért.” A kis elsősöknek, akik még nem tudnak olvasni,  puzzledarabokból a témához illő képet kellett összerakni.  A helyes megfejtők jutalma,  a mozgás örömén túl,  egy-egy labda volt.

asd.png

A felsősök egy héttel később, szeptember  27-én iskolán kívüli sportos programokon vettek részt. Két osztály kerékpártúrát választott. Népszerű volt a falmászás és a barlangtúra, de a vizes és VR-élmények sem maradtak ki.

sportnap.png

Vidámságban, mozgásban, élményekben nem volt hiány, a nap végére kellemesen elfáradtunk mindannyian.

Aszfaltrajzverseny

Az alsó tagozatos gyerekek izgatottan várták az aszfaltrajzversenyt, melynek témája az idén az Olimpiai játékokok voltak.
A résztvevők a kedvenc sportágukat rajzolhatták meg. Az 1. osztályosok számára különösen nagy élményt jelentett egyéni vagy páros munkában aszfaltkrétával alkotni iskolánk udvarára.
Évfolyamtól függetlenül az úszás, a vívás és az atlétika ábrázolása volt a legnépszerűbb.
Természetesen a rengeteg, csodaszép rajz közül nem tudtunk választani , ezért a résztvevő diákjainkat 1-1 cukorkával jutalmaztuk.

                                                                                                                                                              Kerekesné Zsombor Annamária

újaszfaltrajz.png

Mihály-napi vásár

"A vásárban az a jó, 

Mindenféle eladó"

Szent Mihály napjához számos hagyomány, népszokás, megfigyelés és néphiedelem kapcsolódik. Országszerte emlékezetesek voltak a szentmihályi vásárok, amelyeket a nagyobb városokban tartottak. A Mihály-napi vásár egy hosszú hagyományokkal rendelkező esemény, melyet eredetileg az ősz beköszöntével, Szent Mihály arkangyal ünnepén rendeztek.
Iskolánkban szeptember utolsó napján tartottuk a gyerekek által is igen közkedvelt kirakodóvásárt. Délután a táskákból előkerültek a csecsebecsék, olyan játékok és könyvek, amelyek már feleslegessé váltak kis tulajdonosaik számára, viszont másoknak még örömet tudnak szerezni. Az izgatott gyereksereg pokrócokra telepedett, és azokra pakolta az előző nap otthon gondosan beárazott és felcímkézett portékát. Ezek java része új gazdára lelt. Az udvar térkövezett részének minden szegletéből, a gyerekzsivaj mellett, a kicsi pénztárcák fémpénzeinek csengése hallatszott. A nap végén sok elégedett kisdiákot lehetett látni, akik boldogan vitték haza a frissen vásárolt kincseket.
Mindeközben a fenntarthatóság jegyében temérdek megunt tárgyat mentettek meg a sorsától. Hisz a már haszontalanná vált játékok nem szemétként - vagy jobb esetben hulladékként - végezték, hanem az újrahasználattal új „életet” kaptak. Ez a második legjobb dolog, ami egy fogyasztói cikkel történhet! Így megtakarítottuk azt az energiát, ami az újrahasznosításához szükséges, illetve spóroltunk azokkal a nyersanyagokkal, amelyekre egy új termék létrehozásához lett volna szükség.

Névtelen.png

Állatasszisztált óra Nike kutyával

Szeptember 30-án  könyvtárosunk szervezésében ellátogatott iskolánkba volt kolléganőnk, Somogyi Judit, Nike nevű terápiás kutyusával. A két első osztály vehetett részt a foglalkozáson egy-egy tanítási órán.

Az osztályokat két csoportra bontották. Míg az egyik csoport a könyvtárral ismerkedett Márti néni vezetésével, addig az osztály másik fele a felelős kutyatartásról, a kutyák szokásairól (táplálkozás, viselkedés, játék) beszélgetett Judit nénivel, majd különböző mozgásos játékokat játszottak Nike kutyussal. Az óra felénél cserélt a két csoport.

A gyerekek számára nagy öröm volt megtapasztalni, hogy milyen jó együtt játszani, "dolgozni" egy jól nevelt, ugyanakkor kedves, mókás kutyával. Pozitív  élményekkel és hasznos ismeretekkel zártuk az órát.

                                                                                                                                                                           Ujházyné Kertész Tímea

újNikekutya.png

Van itthon tej

Az iskolánkba látogató mobil kiállításon egy ismeretterjesztő előadást követően vehettek részt a 4-6. osztályos tanulóink. 

Öt élményállomást járhattak be a tornateremben a gyerekek:  egy műtehénen kipróbálhatták a tehénfejést,  virtuális eszközök segítségével meg is etethették a jószágot, egy virtuális tejgazdaságban megismerkedhettek a tejszív logóval, a kiterjesztett valóságban a tej összetevőit tudhatták meg, a terepasztalon pedig megfigyelhették a tej útját a gazdaságoktól az üzletekig.

Kétségtelen, hogy a tej hasznos ásványi anyagokat, vitaminokat tartalmaz, segíti a kalcium felszívódását, ami nagyon fontos a fejlődő szervezet számára. A rendhagyó osztályfőnöki óra az egészségtudatos táplálkozásra és a tejtermékek fogyasztására ösztönzött.

Névtelen.png

Állatok világnapja

"Mindenki, aki valaha szeretett már egy állatot            tudja, hogy milyen csodát adnak ők nekünk."

                                                          (Wallace Sife)

 Assisi Ferencnek, az állatok védőszentjének emléknapján tartják világszerte az állatok világnapját. Ennek a zöld napnak a zászlajára eredetileg a vadon élő állatok védelmét tűzték ki célul, azonban napjainkban egyre inkább a velünk élő állatokra terelődik a figyelem.

Ebben a tanévben is nagy hangsúlyt fektetünk erre a témára, hiszen iskolánk elnyerte az „Állatbarát Általános Iskola” megtisztelő címet.  Idén ennek kapcsán csatlakoztunk az Állatvédelmi Témahéthez. Arra törekszünk, hogy változatos és kreatív programok segítségével beépítsük a felelős állattartást a nevelésbe.

Ilyen alkalom volt az alsó tagozat számára a pénteki Sünóra. Kisdiákjaink már a megelőző napokban sünökkel kapcsolatos meséket, verseket olvastak, dalokat hallgattak. Technika- és rajzórákon maguk is életre keltettek egy-egy „szúrós gombócot”.  Nagy izgalommal várták az afrikai fehérhasú törpesün látogatását, akit vendégül látott minden alsós osztály. (Tigris és Pedro felváltva tette tiszteletét a csoportokban, hogy számukra se legyen túl megterhelő a kaland.)

A 45 perces órák első részében Anikó néni a hazánkban honos, védett keleti sünökről mesélt sok érdekes dolgot. Az interaktív foglalkozásokon többek között kiderült az is, hogyan mosnak fogat a sünök, és vajon miért nem ihatnak tejet.

Mindannyian nagyon vártuk, hogy megsimogathassuk a társállatként otthon is tartható törpesünit. Miközben ő vidáman szöszmötölt körülöttünk, számos hasznos tanácsot kaptunk a gondozásához.

A felső tagozat rajzkiállítással készült a jeles zöld napra.

Hagyományosan az állatok világnapján ökoiskolánk apraja-nagyja állatmintás ruhadarabokat ölt magára, ezzel is tisztelegve az állatvilág előtt – ez idén sem volt másképp.

új sünis1.png
Névte3len.png
N1é2vtelen.png
új sünisállatos2.png
Adomány

Célba ért adományok

Az állatok világnapja alkalmából hirdettünk adománygyűjtést mentett kutyák számára. Karámosi Edina ideiglenes befogadó jelenleg 65 ebet gondoz, amelyek ellátása komoly feladat.

Hálás szívvel fogadta azokat a takarókat, plédeket, állateledeleket, amelyeket a segítőkész diákjaink és családjaik ajánlottak fel védencei számára. Szívet melengető, hogy mennyi állatbarát mozdult meg a jó ügy érdekében. Köszönjük a befogadott kutyusok nevében is.

Ezúttal is bizonyosságot nyert, hogy az Állatbarát Iskola címet teljes joggal viseljük.

3r.png

Állatvédelmi Témahét

Állatbarát címmel kitüntetett iskolánkban minél több lehetőséget megragadunk, hogy diákjaink sokszínű tevékenységeken keresztül kerüljenek közelebb az állatokhoz. Így természetes volt, hogy regisztráltunk az Állatvédelmi Témahétre is, melynek célja a gyerekek szemléletformálása, a belső motiváció kialakítása a cselekvő állatvédelem iránt.

A felkínált témák közül nekem az örökbefogadással kapcsolatos keltette fel az érdeklődésemet. Azért is választottam ezt, mert az állatok világnapja alkalmából éppen gyűjtést szerveztünk egy állatmenhely számára.

Az 5.b, 6.a és 7.a osztályok képek és videók segítségével ismerkedtek meg a Karámosi Edina vezette kutyamenhellyel. A látottak alapján átgondoltuk, hogy milyen feladatok hárulnak egy önkéntes állatvédőre. A Témahét webes anyagait felhasználva beszélgettünk az állatok örökbefogadásáról.

Az állatvédelmi szemléletformáláson túl szempont volt a segítségadó, adományozó attitűd kialakítása, megerősítése. A foglalkozásokat követően a diákok megbizonyosodhattak, hogy az általuk hozott adományok jó helyre kerülnek.

                                                                                                                                                                          Gyurisné Horváth Ildikó

hz.png
Állatvédelem
MAdár
Gyalog
Köves-bérc
gesztenye

Madárbarátainkért

Udvarunkon számos madárfaj fordul meg. Telenként rendszeresen gondoskodunk az etetésükről. Idén úgy gondoltuk, hogy a szaporodásukat új, mesterséges fészkelőhelyekkel segítjük.

Az 1000 Odú Egyesület - a Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat támogatásával – négy darab új, „B” típusú madárodút ajándékozott az iskolánknak. Ez a legelterjedtebben alkalmazott mesterséges odútípus, 32 mm-es röpnyílással, amely alkalmas a széncinege, az örvös légykapó, a kormos légykapó és a csuszka számára is.

Lopusny András, Bandi bácsi több, mint másfél évtizede készít saját kezűleg odúkat, és telepíti is őket. Az ő segítségével kerestük meg azokat a fákat, amelyek az iskola udvarán a célnak legjobban megfelelnek. Ricsi bácsi stabilan a fatörzshöz rögzítette az odúkat, függőleges helyzetben.

Egész évben fontos gondoskodni a madarak ivóvízéről. Ezért kicsiny, 2. b osztályos ügyes kezek Panni néni segítségével agyag itatót is formáztak, ami a kiégetés után hamarosan kikerül a kertbe.  A közepébe nem felejtünk nagy kavicsokat is tenni, nehogy esetleg valamelyik óvatlan rovar pórul járjon. 

Reméljük, hogy a következő költési időszakban elfoglalják majd új otthonaikat tollas barátaink.

                                                                                                                                                                         Kékesiné Klausz Mercedes

d.png
df.png

Világ Gyalogló (Hó)Nap

A 2.b osztály csatlakozott a Világ Gyalogló (Hó)Nap kezdeményezéshez.

2024. október 18-án 17:45-től gyülekeztünk a Hármashatár-hegyen a Fenyőgyöngye Vendéglőnél, a 65-ös busz végállomásánál. 18 órakor néhány fontos információ és gondos bemelegítés után indult útnak a 60 fős csapat: 28 gyerek, 31 felnőtt és egy kutya.

A kéktúra útvonalán kaptattunk felfelé, arról letérve a k ▲ és egy jelöletlen turistautat érintve érkeztünk meg a Panoráma út (Guckler Károly út) kezdőpontjához, majd továbbhaladtunk z+ jelzésen. Bár a túra első szakaszán már alkonyodott, hisz 17:51-kor volt a napnyugta, szemünket a félhomályhoz szoktatva, lámpák nélkül tettük meg a távot. Figyeltük az erdő hangjait, és a gyerekek örömmel fedezték fel a nemrégiben tanult turistajelzéseket. Lépéseinket az előző napi telehold kísérte. (A tanösvény tábláit ezúttal nem tanulmányoztuk.)

Az első pihenőnket egy kilátópontnál tartottuk, ahol a magasra nőtt fák már csak keveset engednek látni a panorámából. Egy rövid ivós és fényképezős szünet után immáron fejlámpák fényénél folytattuk utunkat, melynek következő állomása a kilátóterasz volt. Onnan már egy nagyobb szeletet lehetett látni a kivilágított városból. A szép kilátást megcsodáltuk, és a rövid pihenőt követően indultunk tovább. A széles gyalogutat hamarosan egy kisebb z- jelzésű útra, majd egy jelöletlen ösvényre cseréltük. Mielőtt nekivágtunk volna túránk ezen legmeredekebb részének, pár percre leoltottuk a lámpáinkat. A ránk boruló sötétségben füleltünk, jól kivehető volt a város zaja.  A „zergeösvény” -en nekiindulva nagy őzlábgombákat és harkálytintagombákat találtunk, rá is zendítettünk Gryllus Vilmos Gomba-dalára. Jól is jött a kis pihenő a meredek úton.

Minden fáradtságot elfelejtettünk, amikor kibukkantunk a siklóernyő starthelyre, amit csak ugródombnak szoktak nevezni. A kivilágított város északi része a lábunk előtt hevert. Bár itt egy kicsit feltámadt a szél, hamar piknikhangulat lett úrrá, előkerültek a hátizsákból a szendvicsek.

A legpazarabb látvány csak ezután várt ránk, amikor Hármashatár-hegy 495 méter magas csúcsán álló Guckler kilátóból a 360°-os körpanorámában gyönyörködhettünk.  Nem voltunk egyedül, mert a C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) üstököst nagyon sokan szerették volna onnan megpillantani.

Még egy kicsit megpihentünk a kilátó lábánál, kiültünk a dombtetőre, hogy innen nézhessünk szerteszét. Petőfi versét elszavaltuk, és nekivágtunk a hazaútnak a k- jelzést követve.

Háromnegyed 9-re értünk vissza a kiindulóhelyünkre. Néhány nyújtó gyakorlattal ért véget az „éjszakai” kirándulásunk. Reméljük, hogy az élményekben gazdag 6 km-es, 230 m szintemelkedést magában foglaló túra után senkit sem kellett álomba ringatni.

bmn.png

Kirándulás Köves-bércen

A 4.a osztály csatlakozott a Világ Gyalogló (Hó)Nap kezdeményezéshez. Bár osztályunk október 5-re tervezett kirándulását az eső elmosta, de szerencsére október 23-án gyönyörű napos időben tudtuk pótolni.

A kék turistajelzést követve 35-en indultunk el Pilisborosjenőről. Köves-bérc mohos lejtőin rengeteg gombát láttunk, amelyekről túravezetőnk sokat tudott mesélni. Egy érdekes játék meg is mozgatott mindannyiunkat. Az erdei út két oldalán elrejtett, fából faragott apró, színes gombákat kellett keresnünk. Mondhatom, ügyesek voltunk, mert a korábban eldugott 36 apróságból több, mint 30 megkerült! A turistaúton a táv valójában csak pár kilométert tett ki, mégis sokkal többet tettünk meg, ahogy a gombákat kerestük. Mikor visszaértünk a kiindulási ponthoz, a gyerekek még bújócskázásba kezdtek.

Nagyon jól éreztük magunkat! Köszönjük Lővey Bálint anyukájának, Kittinek a program megszervezését! Ha Köves-bércen jártok, keressétek azt a pár otthagyott gombát!

                                                                                                                                                                       Kékesiné Klausz Mercedes

gr.png

Mi haszna a vadgesztenyének?

Ilyenkor ősz derekán a vadgesztenyefák lehulló, bőséges termése nagyon sokféleképpen felhasználható. Kézműveskedhetünk kedves gesztenyefigurákat, de nagyon hasznos lehet a háztartásban is, ha például mosóport vagy mosószert készítünk belőle. Bár a termés maga mérgező, viszont a népi gyógyászatban régóta ismert jótékony hatása, ami miatt széleskörűen alkalmazták a legkülönfélébb panaszokra visszérgyulladástól a pattanásos bőr kezeléséig, tinktúra vagy krém formájában.

Manapság egyre inkább felértékelődnek az ökoszisztéma-szolgáltatások, azaz a természet által az emberek számára nyújtott adottságok. Nem meglepő, ha a figyelem újra a vadgesztenye felé terelődött. A szabadon termő növény magjából készült kivonatok előállítása egyébként az unió valamennyi országában engedélyezett és elfogadott gyakorlatnak számít.

Iskolánk hagyományosan októberben hirdetett gyűjtőakciót. Reggel 7.30 és 7.55 óra között tudták leadni a gyerekek és hozzátartozóik a hozott gesztenyéket, amelyeket a mérlegelés után lyukacsos zsákokban tároltunk az elszállításig. Összesen 5836 kg gyűlt össze. Az átvétel után befolyt összeggel a Diákönkormányzat az Alapítványunk céljait támogatja.

asda.png

 Legfrissebb hírünk: 

Tök jó hét

2022 óta tartjuk az őszi szünet előtt a „Tök jó hét” témahetünket.

A sütőtök és a tökmag fontos tápanyagot tartalmaz, igen egészséges. Gazdag C és E vitaminokban. Vasat, cinket, magnéziumot, káliumot, antioxidánsokat és luteint tartalmaz (a szem egészségére). Számos gyógyhatása ismert. Csökkenti a csontritkulás esélyeit és a koleszterinszintet, féregtelenítő hatásával biztosítja a tápcsatorna egészségét. Finomabbnál finomabb ételeket készíthetünk belőle.

Bár a Halloween angolszász ünnep, a tökfaragás Magyarországon is régi hagyomány. Az első erről szóló történet egészen Salamon, Árpád-házi királyunk idejére nyúlik vissza. Amikor őt a visegrádi vár tornyába zárták, az egyik monda szerint egy töklámpást meggyújtva adta minden este hírül, hogy még életben van. Erre utal máig ismert szólásunk, a „fénylik, mint Salamon töke”. 

A magyar kultúrában számos mese, vers és dal kötődik a tökhöz. Kézműves foglalkozásokkal kiegészítve a héten ezekből kaptak egy csokorra valót diákjaink, miközben a technika teremből sült tök illata lengte be az iskolát.

Csütörtökön a nagy épületben eluralkodott a bulihangulat, többen vicces maskarákat is magukra öltöttek.

A szünet után a faragott tökök kiállításával zárult a program.

A faragáshoz vásárolt halloween-tök – takarmánytök – emberi fogyasztásra alkalmatlan és a természetbe sem való. A médiában megjelent az a téves javaslat, hogy a feleslegessé vált töklámpásokat helyezze ki a lakosság az erdőszélre az állatok kedvére. Ez nem csupán azért nem jó ötlet, mert az erdőszélen rohadó tök nem szép látvány.  Egyrészt vannak olyan fajok, amelyek megbetegedhetnek tőle, másrészt a tökben maradt gyertyamaradványok, mécsesdarabok elfogyasztása az állatok pusztulásához vezethet. Legjobb a megfonnyadt töklámpást megtisztítva a zöldhulladékba vagy komposztba helyezni.

tök
Névtelen.png
LIU.png
bottom of page